FAQ – Ofte stilte spørsmål
Her finner du et utvalg av ofte stilte spørsmål med svar. For utfyllende informasjon viser vi til personalhåndbok for utleid helsepersonell på dine personlige sider.
Ecura Care er en del av Ecura konsernet.
Her finner du et utvalg av ofte stilte spørsmål med svar. For utfyllende informasjon viser vi til personalhåndbok for utleid helsepersonell på dine personlige sider.
Når du skal søke om D-nummer og skattekort for første gang, må du bestille tid for å møte opp på skattekontor. Vi anbefaler at du avtaler time på et skattekontor i dagene rett før oppdragstart.
Hvis du begynner i jobb med en gang du er kommet til Norge, bør du forsøke å få time til skattekontoret din første ledige dag. Du kan enkelt søke opp ditt nærmeste skattekontor på
Finn ditt skattekontor - Skatteetaten
Du må forsikre deg om at det skattekontoret du henvender deg til kan utføre ID-kontroll. Gå inn på følgende link:
Skattekontorer som utfører ID-kontroll - Skatteetaten
Husk å ta med følgende:
Skattekortet må søkes om eller fornyes så raskt som mulig slik at man ikke blir trukket for mye i skatt. Trykk på denne lenken for å bestille et nytt skattekort
Skatt er en privatsak og det kan være forhold ved din økonomi som gjør at et skattetrekk vil passe bedre enn et annet.
Utenlandske arbeidere i Norge vil automatisk få det som heter «kildeskatt». Det betyr at du skatter 25% skatt på all lønn og kostnader til reise, bolig og andre fordeler. Men du slipper å tenke på innlevering av skattemelding året etterpå og selve trekkprosent er gitt.
Du kan også be om ordinært skattekort, tabelltrekk eller prosenttrekk (altså ikke kildeskatt) hvor du da leverer skattemelding innen 30. april året etter. Tabell 7100 er et eksempel på dette. Da skatter du ikke på reise og bolig, men skattetrekk blir regulert hver måned.
Du kan lese mer om ulike skattetrekk her: https://www.skatteetaten.no/skjema/tabelltrekk-og-prosenttrekk-for-skattekort/
Vi kan søke skattekort for deg hvis du har d-nummer. Men da vil du få kildeskatt.
Du kan ha frikort hvis du tjener 70 000 kroner eller mindre i løpet av året. Det inkluderer all skattepliktig lønn, sykepenger og feriepenger.
Både feriepenger du tjente opp i fjor som blir utbetalt i år, og feriepenger du får utbetalt hvis du slutter i jobben, inngår i frikortbeløpet på 70 000 kroner.
D-nummer får du vanligvis når du har søkt om skattekort på skattekontoret, i noen tilfeller vil du få dette tilsendt per post.
Hvis vi har fått ditt D-nummer/Personnummer kan vi hente det opp elektronisk før den 5. i måneden.
Dette må leveres før den 5. i måneden.
D-nummeret får status inaktivt fem år etter at du har fått det tildelt. Hvis d-nummeret er satt til inaktivt, og du ønsker å aktivere eller har fått beskjed om å aktivere ditt d-nummer, må du bestille time for ID-kontroll hos Skatteetaten.
Finn ditt skattekontor og bestille time - Skatteetaten.
Lønn utbetales den 15. hver måned. Dette er forutsatt at timene er korrekt innlevert og at skattekort og kontonummer er mottatt senest innen den 5 i måneden du skal ha lønn.
Ved bruk av et ikke-norsk kontonummer må man påregne 2-3 virkedager ekstra.
Nei, du kan også få din lønn til ditt utenlandske kontonummer. Vi trenger da ditt IBAN-kontonummer og BIC kode. Dette er opplysninger du finner i din nettbank eller ved å kontakte ditt bank og dette sendes til [email protected]. Vår bank tar ingen gebyr for overførsel, men det kan hende din bank gjør det.
Du kan også åpne en bankkonto i en norsk bank. Du trenger da et norsk d-nummer og du må legitimere deg i banken med gyldig legitimasjon.
Da må du informere oss om dette snarest mulig. Du kan sende oss en e-post på [email protected], eller ta kontakt med din kontaktperson i EcuraCare. Det viktigste er at du gir beskjed før den 5. i måneden du skal ha lønn.
Lønnslippen blir alltid sendt til din registrerte e-post adresse. Passordet er alltid ditt D-nummer/personnummer (alle 11 siffer)
Det er forskjellige grunner. Det kan være at du ikke har ført/registrert timene dine før frist, du har ikke skattekort klart, eller at vi mangler opplysninger som konto og D- nummer fra deg. Ta kontakt med [email protected] hvis du ikke har fått lønnen din.
Du betaler skatt av bolig og reise på grunn av ditt skattekort.
Det er kun med kildeskattekort (25%) du skatter av bolig og reise. Se informasjon over om skattetrekk, eller kontakt skatteetaten for å bytte skattekort.
Timer fører du under din profil/ditt innlogg i recman, da under "arbeid" og "registrer arbeid". Her er det viktig at du fører etter endt vakt, noterer alle avvik ved vakten, f.eks sykdom eller om det kanskje var en ekstravakt i notatfeltet ved siden av valgt vakt.
For mer utfyllende informasjon om hvordan du som ansatt fører timer kan du se denne videoen:
Link til timeføringsvideo
Du bør føre disse inn etter hver endte vakt og timene for endt måned må være inne den 1. påfølgende måned for å være sikret å komme med på lønnsutbetaling.
Før inn klokkeslettene som vanlig under timeføring og noter i notatfeltet navn på hvem som har godkjent din ekstravakt / overtid. Det er viktig å få med også om beskjed om ekstraarbeid eller forskjøvet arbeidstid ble gitt på kort varsel (innenfor 24 timer).
Hovedregelen er at forskjøvede vakter lønnes med 50% overtidsbetalt for hele vakten eller 100% overtidsbetalt om det er gitt beskjed på kort varsel. Ekstravakter lønnes hovedsaklig med 100% overtidsbetalt og dobbeltvakter lønnes som oftest med 50% overtid de fire første timene for så å gå over til å bli 100% overtidsbetalt for de resterende timene.
Merk også at det kan være egne lokale bestemmelser som avviker fra dette
Ved forskjøvede vakter er det viktig at du fører inn vakten du faktisk jobbet.
Merk at alt arbeid utover vanlig arbeidstid skal være godkjent av nærmeste leder eller evt. din personalkoordinator.
Da skal du føre inn vakten du faktisk arbeidet samt notere at dette var et privat bytte, noter også ned vakten du orginalt var satt opp på i notatfeltet
Da vil du først få med disse sammen med neste lønn.
Om du ikke klarer og slette og endre selv så send en mail til [email protected] så endrer vi for deg.
Før alltid på den dagen vakten starter. Så går du nattevakt fra torsdag til fredag skal nattevakten føres på torsdag.
Du skal heller ikke splitte vakten klokken 00.00. før hele vakten, fra/til klokkesletter
Før inn vakten som normalt og bruk notatfeltet til å skrive at du var syk og evt. om det er brukt egenmelding/sykemelding etc
Merk at du har plikt til å varsle ditt fravær ved å ringe din kontaktperson i Ecura Care og til arbeidsstedet. Se personalhåndboken for mer informasjon om dette.
I mange tilfeller vil det som står underveis i en måned ikke alltid være oppdatert om du har blitt enig med personalkoordinator om andre summer, om det har vært nylige tarifføkninger eller om du har notert overtid som ikke er endret enda.
Vi i Ecura Care endrer alt slikt før endelig utlønning av dine timer slik at alt blir rett til du mottar lønn.
Hovedregelen er at man på dagtid hverdager har 30 minutter ubetalt pause. Dette kan variere svært mye på de ulike arbeidsplasser så kontroller dette med din kontaktperson i Ecura Care eller med din leder på arbeidsstedet hvilke regler som gjelder for deg.
Noter alltid ved siden av en vakt om du ønsker å kommunisere noe om din vakt til oss i Ecura Care, vi leser alle notater og hensyntar disse. Eksempler på slike beskjeder kan være:
Ellers får du all informasjon om hva du skal tenke på når du fører time ved å se denne videoen
Så lenge du har et kursbevis som ikke er eldre enn to år trenger du ikke ta kurs på nytt.
Ja. Politiattest skal foreligge før oppdraget starter og skal ikke være eldre enn 3 måneder ved fremvisning i Ecura Care. For mer informasjon om hvilken type politiattest det er krav til, se sjekkliste du har mottatt av din kontaktperson i Ecura Care.
Dersom du søker om svensk politiattest så må du søke om en av følgende politiattester: «Barn med funktionsnedsätting – e-tjänst» Eller «Utdrag som ska användas utomlands».
Din kontaktperson sender deg informasjon om bolig før oppdragsstart.
I noen tilfeller deler man bad og kjøkken med annet personell fra Ecura, men man får alltid eget soverom. Man skal forvente en rengjort bolig med det man trenger av inventar og kjøkkenredskaper, samt tilgang til internett. Husk å ta med egent håndkle og sengetøy.
Det er forbudt med røyking, rus og husdyr i boliger man disponerer på vegne av Ecura. Boligen forventes rengjort ved avreise, og beboer er ansvarlig for eventuell mangefull rengjøring eller andre mangler eller skader på inventar.
Ecura dekker rimeligte alternativ for hovedreise. Vi ønsker så langt det lar seg gjøre å velge det reisealternativet som er mest skånsomt for miljøet. Ta kontakt med din din kontaktperson i god tid før oppdragsstart og hjemreise for å planlegge for reisen.
Skjemaer for utgiftsdekning og bruk av egen bil finner du på dine personlige sider. For mer informasjon om reise og refusjon henviser vi til personalhåndbok
Alle våre ansatte får tilsendt helseerklæring for å avklare behov for eventuell forhåndsundersøkelse før oppdrag. Dersom du bekrefter et eller flere av punktene vedrørende MRSA og/ Tuberkulose i helseerklæringen, ansees du å bære en risiko for smitte til sårbare pasientgrupper.
Helsepersonell som potensielt er smittebærer har en plikt etter norsk lov å la seg forhånds undersøke før arbeid i helsevesenet. Dersom dette gjelder deg, må du dokumentere negative prøvesvar i din profil før du kan starte i oppdrag.
Nei, du kan ikke starte i oppdrag før negative prøvesvar er dokumentert i din profil hos oss. Når du har mottatt dine prøvesvar må du i god tid før oppdragsstart informere din personal- og kundekonsulent. Du må samtidig laste opp prøvesvar i din profil hos oss.
Nei, dokumentet må være på nordisk, engelsk eller oversatt av godkjent oversettelsesbyrå til et av disse språkene. Se tilsendt helseerklæring for informasjon.
Forhåndsundersøkelser for MRSA og/ Tuberkulose må taes på nytt dersom dine svar på punktene i helseerklæringen endrer seg i løpet av ditt ansettelsesforhold hos oss.
Dersom du på et tidspunkt før ansettelse i Ecura Care har tatt forhåndsundersøkelse for MRSA og/ Tuberkulose og senere har vært i risiko for smitte (dvs. at du bekrefter et av punktene i helseerklæringen),må du informere din Personal- og kundekonsulent og fremlegge negative prøvesvar før du kan starte i oppdrag.
Hendelser som skjer i arbeidstiden eller kritikkverdige forhold på arbeidsplass skal meldes og behandles i oppdragsgivers avvikssystem. Hendelser eller kritikkverdige forhold som omfatter Ecura Care skal meldes og behandles i vårt avvikssystem. Skjema for avviksregistrering og skjema for varsling (kritikkverdige forhold) finner du på vår hjemmeside. Er du i tvil om hvor du skal melde, ta kontakt med din personal- og kundekonsulent.
Ved sykdom tett opp mot oppdragsstart er det viktig at du informerer Ecura Care om dette umiddelbart. Ved sykdom under oppdrag er det viktig at du snarlig både melder ifra til arbeidsstedet og Ecura Care. I tillegg må du levere egenmelding/sykemelding til Ecura Care senest dagen etter sykdom. Du må ha jobbet minimum 8 uker for å benytte egenmelding ved sykdom og minimum 4 uker for å levere sykemelding. Du kan ikke ha hatt et opphold på mer enn 14 dager. Skjema for egenmelding finner du på dine personlige sider.
For å kunne planlegge best mulig, er det viktig for oss med en god dialog med deg. Vi ber om at du informerer din personal- og kundekonsulent så snart du vet hvilken periode du kan jobbe.
Da er det viktig at du informerer om når du kan starte, hvor lenge du kan jobbe, om du har spesifikke ønsker om geografisk plassering, type jobb (sykehjem/hjemmesykepleie) osv. Det er også viktig at vi får beskjed hvis den informasjon du har gitt oss om tilgjengelig periode skulle endre seg
Ecura tar personvern på alvor, og følger derfor alle til enhver tid gjeldende lover og regler i tilknytning dette. Det inkluderer EU-forordningen (GDPR).
Hensikten med denne personvernerklæringen er å gjøre det så enkelt som mulig for deg å få oversikt over hvordan vi samler inn, bruker, lagrer, deler, overfører, sletter eller på andre måter behandler (videre kalt «behandler») dine personopplysninger. Våre tiltak for å beskytte og sikre dine personopplysninger omfattes også av erklæringen. Avslutningsvis inneholder erklæringen vår kontaktinformasjon slik at du enkelt kan komme i kontakt med oss vedrørende spørsmål, forespørsler og/eller klager i tilknytning databeskyttelse.
Denne personvernerklæringen viser til «du» og «din», som omfatter enhver dekket enkeltperson. «Vi», «oss», «vår» og «Ecura» omfatter Ecura og alle tilknyttede enheter.
«Personopplysninger» defineres som data som angår en identifisert/identifiserbar person eller en person som kan identifiseres ved bruk av midler det er stor sannsynlighet for vil bli benyttet.
Personvernerklæringen gjelder organiseringen av Ecura for alle mål og aktiviteter i de geografiske områder hvor vi opererer og der GDPR er gjeldende.
Videre gjelder personvernerklæringen behandling av personopplysninger samlet inn av oss, direkte eller indirekte, fra alle individer. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, våre nåværende, tidligere eller potensielle: jobbsøkere, ansatte, konsulenter, brukere, forbrukere, barn, leverandører/underleverandører, aksjonærer og tredjeparter.
I HENHOLD TIL GDPR OG NASJONALE LOVER
Dine personopplysninger behandles i henhold til bestemmelsene i EUs personvernforordning (GDPR) og potensiell og relevant nasjonal lovgivning.
LOVLIG, RETTFERDIG OG TRANSPARENT
Vi garanterer at dine personopplysninger behandles på en lovlig, rettferdig og åpen måte. Det innebærer at vi ikke behandler personopplysninger uten rettslig grunnlag (for mer informasjon, se avsnittet «Rettslig grunnlag for lagring»).
Vær samtidig oppmerksom på at det kan være behov for å behandle dine personopplysninger når dette er nødvendig for utførelsen av en kontrakt/tjeneste du er del eller mottaker av, når det er nødvendig for å overholde juridiske forpliktelser vi er underlagt eller andre tilfeller hvor det vil være nødvendig, selvsagt da med ditt forhåndsgitte samtykke. Såfremt dine rettigheter og friheter ikke tilsidesetter våre, kan vi også behandle personopplysninger for våre legitime interesser.
I tilfeller hvor vi behandler dine personopplysninger, vil vi informere deg om dette gjennom et varsel eller personvernerklæring. Informasjonen vil blant annet omfatte hvem som er ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger, til hvilke formål personopplysningene blir behandlet, hvem mottakerne er, hva dine rettigheter er, og hvordan du kan utøve disse (med mindre det er umulig eller krever uforholdsmessig innsats for oss å gjennomføre dette).
Når det kreves av gjeldende lovgivning, vil vi søke forhåndsgodkjenning av deg før vi innhenter sensitiv data. Ved å for eksempel krysse av for «Jeg samtykker til behandling av de personlige opplysninger som jeg etterlater for ovennevnte bruk» på vårt nettsted, samtykker du til at de personlige opplysningene som du selv fyller inn/gir oss kan benyttes til den bruk som er formulert i samtykket.
LEGITIMT FORMÅL, BEGRENSNING OG DATAMINIMERING
Vi garanterer at dine personopplysninger kun blir innhentet for spesifikke, eksplisitte og legitime formål, og ikke videre blir behandlet på en måte som er uforenlig med disse formålene. Personopplysningene skal også være adekvate, relevante og ikke for omfattende i forhold til den berettigede bruk som de tilrettelegges for.
Vi innhenter blant annet informasjon ved: avtaleinngåelse om tjenester med leverandører og bedriftskunder, utfylling av kontaktopplysninger på vårt nettsted, kontakt med oss på e-post, telefon, nettsted og sosiale medier, registrering for mottakelse av nyhetsbrev, påmelding for utdanning eller deltagelse på informasjonstreff. Vær også oppmerksom på at besøker du vårt nettsted, vil dette genere data, i tillegg til, for eksempel, IP-adresse, enhetstype, operativsystem og nettlesertype som benyttes.
Når vi behandler personopplysninger for egne formål, blir disse hovedsakelig benyttet, men ikke begrenset, til følgende: kundebehandling, salg- og markedsføringsaktiviteter, statistikk og analyse, brukertilpasning av nettstedet, rekrutteringsadministrasjon, HR og administrasjon, regnskap, økonomistyring og tilhørende kontroller og rapporteringer, skatteadministrasjon, risikostyring, HMS, katalogtjenester (som Active Directory), IT-verktøy eller interne nettsteder og andre digitale løsninger eller samarbeidsplattformer, IT-support (inkludert infrastruktur, systemadministrasjon, applikasjoner, helse- og sikkerhetsstyring, administrasjon av informasjonssikkerhet, administrasjon av kundeforhold, bud, intern og ekstern kommunikasjon og hendelsesledelse, overholdelse av anti-hvitvaskingsforpliktelser eller andre juridiske forpliktelser, dataanalyse, juridisk bedriftsstyring og implementering av etterlevelsesprosesser).
KORREKTHET OG TIDSBEGRENSNING
Vi garanterer at dine personopplysninger er oppdaterte og korrekte. Vi vil utføre alle forventede tiltak for å sikre at feilaktige opplysninger slettes eller rettes opp i.
Vi lagrer dine personopplysninger hos oss kun så lenge som det er nødvendig for det formål personopplysningene ble behandlet for eller i henhold til lovpålagte rutiner. Det inkluderer eventuelle juridiske, regnskaps- eller rapporteringskrav, samt dersom det er nødvendig for at vi skal kunne hevde eller forsvare oss mot juridiske krav. Personopplysningene vil da lagres fram til slutten av den aktuelle lagringsperioden eller til de aktuelle kravene er avgjort. Hvis du vil lese mer om våre spesifikke tidsbegrensninger for lagring av personopplysninger, kan du kontakte oss på [email protected].
Vi garanterer også at dine personopplysninger ikke lagres i et format som gjør det mulig å identifisere deg i lengre tid enn det som er nødvendig for den bruk som opplysningene tilrettelegges for. Ved utløp av lagringsperioden vil vi slette dine personopplysninger på en sikker måte, i samsvar med gjeldende lover og regler.
Uansett behandling av personlige opplysninger, skal Ecura alltid ha støtte av minst én av følgene rettslige termer (jf. lov om behandling av personvernopplysninger, Personvernforordningen Artikkel 6 nr. 1 (a-f)):
Vi garanterer at dine personopplysninger er beskyttet mot utilsiktet eller ulovlig endring eller tap, eller mot uautorisert bruk, utlevering eller tilgang i samsvar med våre retningslinjer for datasikkerhet. For å sikre en slik beskyttelse har vi implementert passende tekniske og organisatoriske tiltak.
Vi sikrer, når det er hensiktsmessig, at alle rimelige sikkerhetstiltak basert på innebygd personvern og personvern som standardinnstilling er på plass for å beskytte behandlingen av dine personopplysninger. Avhengig av risikonivået for behandlingen av personopplysningene utfører vi også personvernkonsekvensvurderinger (DPIA). Vi har også ekstra sikkerhetstiltak for data som anses som sensitive. I de tilfellene vi bruker kunstig intelligens (KI) underbygger denne allerede etablerte formål og lovlige grunnlag, utfallet kontrolleres av et menneske og/ eller brukes på en slik måte at det ikke er fare for de registrertes rettigheter og friheter.
Vi er svært strenge på hvem som vil få tilgang til dine personopplysninger. Dette er på linje med personvern og taushetsplikt gjeldende for helsesektoren, og det kun personer som har behov for tilgang på slike opplysninger som vil få dette.
Personopplysninger som behandles i sammenheng med oppdrag (også potensielle) innenfor sosialtjenesten og tiltak innenfor helse- og omsorg, leveres til oppdragsgiver i henhold til lover og regler som vi er pålagt å følge. Andre mottagere får kun disse opplysningene som en følge av lovpålagte krav, annen forfatning eller myndighetsvedtak.
Vi deler dine personopplysninger under følgende omstendigheter:
Det er egne rutiner for personopplysninger tilhørende barn. Dette er en gruppe som krever spesifikk beskyttelse, da mindreårige er i mindre stand til å sette seg inn i og forstå risikoer, konsekvenser, sikkerhetstiltak og rettigheter tilknyttet deling av sine opplysninger. Barn har heller ikke mulighet til å gi samtykke på lik linje med myndige.
Slik spesifikk beskyttelse skal særlig gjelde markedsføring, personlighets- eller brukerprofiler, samt tjenester som tilbys barn direkte. Vi behandler ikke barns personopplysninger uten samtykke fra foresatte eller verge der dette er nødvendig. Vi retter ikke vår markedsføring mot barn, bortsett fra for spesifikke tjenester og etter samtykke fra innehaveren av foreldreansvaret. Hvis du mener at vi feilaktig har behandlet et barns personopplysninger, ber vi deg om å kontakte oss direkte på [email protected].
I henhold til GDPR, er det ikke tillatt å overføre persondata til tredjeland utenfor EØS som ikke har mulighet til å garantere et tilstrekkelig og tilfredsstillende nivå av databeskyttelse. Noen tredjeland utenfor EØS-området hvor Ecura opererer, tilbyr ikke det samme nivået av databeskyttelse som landet du bor i, og anerkjennes dermed ikke av EU-kommisjonen som et tilstrekkelig beskyttelsesnivå for personvernrettigheter.
Ettersom det vil være nødvendig med dataoverføring til slike land i enkelte tilfeller, enten til enheter i eller utenfor Ecura, har vi tilstrekkelige sikkerhetsprosedyrer på plass for å beskytte dine personopplysninger. Mer informasjon om slike overføringer vil gjøres tilgjengelig for deg på tidspunktet for innsamling.
Om du skulle ønske mer informasjon eller dokumentasjon på databeskyttelsesprosedyrer, vennligst kontakt oss på [email protected].
Noen av våre nettsteder benytter informasjonskapsler (også kalt «cookies»). En informasjonskapsel eller cookie er en liten tekstfil som lagres på datamaskinen, mobilen eller nettbrettet ditt av nettstedet du besøker. Filen inneholder adressen til nettstedet og kodene som nettleseren din sender tilbake til dette nettstedet hver gang du besøker en side. Målet er å gjenkjenne enheten din og lagre informasjon om dine preferanser eller tidligere aktiviteter. På den måten kan ditt besøk tilpasses dine behov og skape en bedre brukeropplevelse for deg.
Når du besøker våre nettsteder får du beskjed om hvilke typer informasjonskapsler vi benytter og hvordan du kan deaktivere disse. Når det er lovpålagt, vil du få mulighet til å avvise bruken av informasjonskapsler når du besøker våre nettsteder. For mer informasjon, se våre retningslinjer for informasjonskapsler.
Du har en rekke rettigheter når det kommer til dine personopplysninger, og du har mulighet til å påvirke din informasjon og hva som lagres. Du har blant annet rett til å få informasjon om hvilke opplysninger vi har lagret. Du kan også kreve at vi retter opp i feilaktige opplysninger eller sletter informasjonen din. Du kan når som helst kontakte oss og be om at dine opplysninger slettes eller at bruken av opplysningene begrenses.
Nedenfor finner du en tabell som oppsummerer de ulike rettighetene dine:
Rett til innsyn og retting | Du kan be om kopi av opplysningene vi har lagret på deg. Du kan også be om at vi retter opp i feil eller oppdaterer ufullstendig data. |
Rett til sletting | Du har krav på å be om sletting av dine personopplysninger i tilfeller hvor:
|
Rett til begrensning | Du kan be om at behandlingen av dine personopplysninger begrenses i tilfeller hvor:
Det finnes unntak fra retten til sletting, ref. artikkel 17.3 og artikkel 9. |
Rett til dataportabilitet | Der det er aktuelt, kan du be om å få utlevert de personopplysninger du har gitt til oss. Denne dataen har mulighet til å få overført til en annen databehandler, dersom mulig. Dette gjelder tilfelle hvor:
Du kan også be om at dine personopplysninger blir overført til en ønskelig tredjepart (der det er teknisk mulig). |
Rett til å protestere | Du kan protestere mot behandlingen av dine personopplysninger. Husk at i tilfeller hvor dine personopplysninger behandles på grunnlag av et samtykke du har gitt, er det mulig for deg å trekke tilbake et slikt samtykke når som helst. |
Rett til å ikke bli utsatt for automatiserte avgjørelser | Du har rett til ikke å bli underlagt en avgjørelse utelukkende basert på automatisert behandling, inkludert profilering, som har en juridisk implikasjon for deg eller påvirker deg vesentlig. |
Rett til å klage | Du kan velge å sende inn en klage til tilsynsmyndighetene der du bor, der du jobber eller der du føler overtredelsen av dine rettigheter har funnet sted. Dette kan gjøres uansett om det har/ikke har ført til personlig skade eller tap.
Du har også rett til å sende inn klage til domstolene der Ecura-foretaket har en virksomhet eller hvor du bor til vanlig. |
Ønsker du å trekke tilbake ditt samtykke eller kreve å få oversikt over opplysninger, rettelse eller sletting, kontakter du oss på e-postadressen vi har angitt under avsnittet for kontaktinformasjon. Vi ber samtidig om at du fyller ut vårt klageskjema og legger dette som vedlegg i e-posten, eller at du fyller ut klageskjema på nettsiden . Skulle du ha spørsmål angende klageprosessen, kan du finne mange svar i våre retningslinjer for klager og forespørsler.
Hvis du mener at rettighetene dine ikke blir respektert, ta gjerne kontakt med oss (se kontaktinformasjon nedenfor) eller Datatilsynet ([email protected]).
Oppdatering av denne personvernerklæringen vil kunne finne sted fra tid til annen når det foreligge endringer i drift eller annet. Dersom det gjøres vesentlige endringer, vil vi legge ut informasjon om dette på nettstedet vårt når endringene trer i kraft, og dersom aktuelt, kommunisere direkte med deg endringen(e).
Om du skulle ha spørsmål, kommentarer og/eller forespørsler tilknyttet denne personvernerklæringen, ber vi deg kontakte personvernombudet på [email protected], Tlf: 21 50 70 50.
Du kan også sende et brev til følgende adresse:
Ecura AS
Personvernombud
Bernt Ankers gate 17,
1534 Moss