Ecura logo
Logg innJobb hos oss

Ofte stilte spørsmål

Her finner du et utvalg av ofte stilte spørsmål med svar. For utfyllende informasjon viser vi til personalhåndbok for utleid helsepersonell på dine personlige sider.

Brands we work with

SkattLønnTimeføring/arbeidKursPolitiattestReise og boligSmittevernDiverse

Skatt

Jeg har aldri jobbet i Norge før. Hva gjør jeg for å få skattekort?

Når du skal søke om D-nummer og skattekort for første gang, må du bestille tid for å møte opp på skattekontor. Vi anbefaler at du avtaler time på et skattekontor i dagene rett før oppdragstart.


Hvis du begynner i jobb med en gang du er kommet til Norge, bør du forsøke å få time til skattekontoret din første ledige dag. Du kan enkelt søke opp ditt nærmeste skattekontor på
Finn ditt skattekontor - Skatteetaten


Du må forsikre deg om at det skattekontoret du henvender deg til kan utføre ID-kontroll.
Gå inn på følgende link:
Skattekontorer som utfører ID-kontroll - Skatteetaten

‍

Husk å ta med følgende:

  • Pass eller nasjonalt ID-kort
  • Arbeidskontrakt og oppdragsbekreftelse
  • Organisasjonsnummer: 993278467

Jeg har jobbet i Norge tidligere. Hvordan går jeg frem for å få skattekort?

Skattekortet må søkes om eller fornyes så raskt som mulig slik at man ikke blir trukket for mye i skatt. Trykk på denne lenken for å bestille et nytt skattekort

Hvilke skattetrekk har jeg å velge mellom?

Skatt er en privatsak og det kan være forhold ved din økonomi som gjør at et skattetrekk vil passe bedre enn et annet.

Utenlandske arbeidere i Norge vil automatisk få det som heter «kildeskatt». Det betyr at du skatter 25% skatt på all lønn og kostnader til reise, bolig og andre fordeler. Men du slipper å tenke på innlevering av skattemelding året etterpå og selve trekkprosent er gitt.

Du kan også be om ordinært skattekort, tabelltrekk eller prosenttrekk (altså ikke kildeskatt) hvor du da leverer skattemelding innen 30. april året etter. Tabell 7100 er et eksempel på dette. Da skatter du ikke på reise og bolig, men skattetrekk blir regulert hver måned.

Du kan lese mer om ulike skattetrekk her: https://www.skatteetaten.no/skjema/tabelltrekk-og-prosenttrekk-for-skattekort/

‍

Kan arbeidsgiver søke skattekort for meg?

Vi kan søke skattekort for deg hvis du har d-nummer. Men da vil du få kildeskatt.

Kan jeg få frikort?

Du kan ha frikort hvis du tjener 70 000 kroner eller mindre i løpet av året. Det inkluderer all skattepliktig lønn, sykepenger og feriepenger.

Både feriepenger du tjente opp i fjor som blir utbetalt i år, og feriepenger du får utbetalt hvis du slutter i jobben, inngår i frikortbeløpet på 70 000 kroner.

Når får jeg mitt d-nummer?

D-nummer får du vanligvis når du har søkt om skattekort på skattekontoret, i noen tilfeller vil du få dette tilsendt per post.

Må jeg selv sende inn skattekort til dere?

Hvis vi har fått ditt D-nummer/Personnummer kan vi hente det opp elektronisk før den 5. i måneden.

Når må skattekort være innlevert før lønn?

Dette må leveres før den 5. i måneden.

Mitt D-nummer har fått status inaktivt etter 5 år. Hva må jeg gjøre?

D-nummeret får status inaktivt fem år etter at du har fått det tildelt. Hvis d-nummeret er satt til inaktivt, og du ønsker å aktivere eller har fått beskjed om å aktivere ditt d-nummer, må du bestille time for ID-kontroll hos Skatteetaten.

Finn ditt skattekontor og bestille time - Skatteetaten.

Lønn

Når utbetales lønn?

Lønn utbetales den 15. hver måned. Dette er forutsatt at timene er korrekt innlevert og at skattekort og kontonummer er mottatt senest innen den 5 i måneden du skal ha lønn.

Ved bruk av et ikke-norsk kontonummer må man påregne 2-3 virkedager ekstra.

Må jeg har norsk kontonummer?

Nei, du kan også få din lønn til ditt utenlandske kontonummer. Vi trenger da ditt IBAN-kontonummer og BIC kode. Dette er opplysninger du finner i din nettbank eller ved å kontakte ditt bank og dette sendes til administrasjon@ecura.no. Vår bank tar ingen gebyr for overførsel, men det kan hende din bank gjør det.

Du kan også åpne en bankkonto i en norsk bank. Du trenger da et norsk d-nummer og du må legitimere deg i banken med gyldig legitimasjon.

Jeg har byttet konto, hva gjør jeg?

Da må du informere oss om dette snarest mulig. Du kan sende oss en e-post på administrasjon@ecura.no, eller ta kontakt med din kontaktperson i EcuraCare. Det viktigste er at du gir beskjed før den 5. i måneden du skal ha lønn.

Hvor finner jeg lønnslipp/passord?

Lønnslippen blir alltid sendt til din registrerte e-post adresse. Passordet er alltid ditt D-nummer/personnummer (alle 11 siffer)

Hvorfor har jeg ikke fått lønn?

Det er forskjellige grunner. Det kan være at du ikke har ført/registrert timene dine før frist, du har ikke skattekort klart, eller at vi mangler opplysninger som konto og D- nummer fra deg. Ta kontakt med administrasjon@ecura.no hvis du ikke har fått lønnen din.

Hvorfor har jeg skattet av bolig og reise?

Du betaler skatt av bolig og reise på grunn av ditt skattekort.

Det er kun med kildeskattekort (25%) du skatter av bolig og reise. Se informasjon over om skattetrekk, eller kontakt skatteetaten for å bytte skattekort.

Når får jeg mine feriepenger?

De blir utbetalt automatisk den 15. juni hvis du er i jobb.

Jeg har sagt opp. Når får jeg utbetalt sluttoppgjøret?

Utbetaling av sluttoppgjør er to måneder etter siste lønn.

Det betyr at hvis du får lønn 15. september, vil du få sluttoppgjør den 15. november.

Timeføring/arbeid

Når skal timene jeg har jobbet føres inn?

Du bør føre disse inn etter hver endte vakt og timene for endt måned må være inne den 1. påfølgende måned for å være sikret å komme med på lønnsutbetaling.

Jeg har jobbet Ekstravakt/dobbeltvakt/forskjøvetvakt. Hvordan fører jeg dette?

Før inn klokkeslettene som vanlig under timeføring og noter i notatfeltet navn på hvem som har godkjent din ekstravakt / overtid. Det er viktig å få med også om beskjed om ekstraarbeid eller forskjøvet arbeidstid ble gitt på kort varsel (innenfor 24 timer).

‍

Hovedregelen er at forskjøvede vakter lønnes med 50% overtidsbetalt for hele vakten eller 100% overtidsbetalt om det er gitt beskjed på kort varsel. Ekstravakter lønnes hovedsaklig med 100% overtidsbetalt og dobbeltvakter lønnes som oftest med 50% overtid de fire første timene for så å gå over til å bli 100% overtidsbetalt for de resterende timene.

‍

Merk også at det kan være egne lokale bestemmelser som avviker fra dette

‍

Ved forskjøvede vakter er det viktig at du fører inn vakten du faktisk jobbet.

‍

Merk at alt arbeid utover vanlig arbeidstid skal være godkjent av nærmeste leder eller evt. din personalkoordinator.

Hvordan fører jeg vakt som er byttet internt?

Da skal du føre inn vakten du faktisk arbeidet samt notere at dette var et privat bytte, noter også ned vakten du orginalt var satt opp på i notatfeltet

Jeg har glemt å føre noen dager/timer hva skjer da?

Da vil du først få med disse sammen med neste lønn.

Jeg har ført feil vakt, hva gjør jeg?

Om du ikke klarer og slette og endre selv så send en mail til adminstrasjon@ecura.no så endrer vi for deg.

Jeg går nattevakt, på hvilken dag skal jeg føre timene?

Før alltid på den dagen vakten starter. Så går du nattevakt fra torsdag til fredag skal nattevakten føres på torsdag.

Du skal heller ikke splitte vakten klokken 00.00. før hele vakten, fra/til klokkesletter.

Jeg ble syk og kan ikke jobbe en oppsatt vakt. Hvordan gjør jeg dette mtp. timeføring?

Før inn vakten som normalt og bruk notatfeltet til å skrive at du var syk og evt. om det er brukt egenmelding/sykemelding etc

Merk at du har plikt til å varsle ditt fravær ved å ringe din kontaktperson i Ecura Care og til arbeidsstedet. Se personalhåndboken for mer informasjon om dette.

‍

Det står feil summer i mine allerede førte timer, hva gjør jeg?

I mange tilfeller vil det som står underveis i en måned ikke alltid være oppdatert om du har blitt enig med personalkoordinator om andre summer, om det har vært nylige tarifføkninger eller om du har notert overtid som ikke er endret enda.

Vi i Ecura Care endrer alt slikt før endelig utlønning av dine timer slik at alt blir rett til du mottar lønn.

Er pauser betalt?

Hovedregelen er at man på dagtid hverdager har 30 minutter ubetalt pause. Dette kan variere svært mye på de ulike arbeidsplasser så kontroller dette med din kontaktperson i Ecura Care eller med din leder på arbeidsstedet hvilke regler som gjelder for deg.

Er det noe annet jeg bør tenke på når jeg fører timer?

Noter alltid ved siden av en vakt om du ønsker å kommunisere noe om din vakt til oss i Ecura Care, vi leser alle notater og hensyntar disse. Eksempler på slike beskjeder kan være:

  • "Var syk, levert egenmelding"
  • "Dette er en ekstravakt"
  • "Måtte jobbe 10 minutter ekstra på en vakt"
  • "Forskjøvetvakt med beskjed mindre enn 24 timer før"

Ellers får du all informasjon om hva du skal tenke på når du fører time ved å se denne videoen

‍

Kurs

Jeg tok kurs i legemiddelhåndtering i fjor, trenger jeg å ta det på nytt i år?

Så lenge du har et kursbevis som ikke er eldre enn to år trenger du ikke ta kurs på nytt.

Jeg har bestått farmakologi/eksamen i medikamentregning, trenger jeg likevel ta medikamentkurs?

Ja. Våre kunder krever at alle våre ansatte har gjennomført medikamentkurs, selv de som har autorisasjon eller bestått eksamen i farmakologi/ medikamentregning.

Jeg er ferdig utdannet sykepleier. Trenger jeg likevel å ta et medikamentkurs?

Ja. Våre kunder krever at alle våre ansatte har gjennomført medikamentkurs, selv de som har autorisasjon eller bestått eksamen i farmakologi/ medikamentregning.

Politiattest

Trenger jeg politiattest?

Ja. Politiattest skal foreligge før oppdraget starter og skal ikke være eldre enn 3 måneder ved fremvisning i Ecura Care. For mer informasjon om hvilken type politiattest det er krav til, se sjekkliste du har mottatt av din kontaktperson i Ecura Care.

Dersom du søker om svensk politiattest så må du søke om en av følgende politiattester: «Barn med funktionsnedsätting – e-tjänst» Eller «Utdrag som ska användas utomlands».

Reise og bolig

Hvor skal jeg bo?

Din kontaktperson sender deg informasjon om bolig før oppdragsstart.

Hva kan jeg forvente av boligen?

I noen tilfeller deler man bad og kjøkken med annet personell fra Ecura, men man får alltid eget soverom. Man skal forvente en rengjort bolig med det man trenger av inventar og kjøkkenredskaper, samt tilgang til internett. Husk å ta med egent håndkle og sengetøy.

‍

Det er forbudt med røyking, rus og husdyr i boliger man disponerer på vegne av Ecura. Boligen forventes rengjort ved avreise, og beboer er ansvarlig for eventuell mangefull rengjøring eller andre mangler eller skader på inventar.

‍

Hvilke reiser dekkes av Ecura?

Ecura dekker rimeligte alternativ for hovedreise. Vi ønsker så langt det lar seg gjøre å velge det reisealternativet som er mest skånsomt for miljøet. Ta kontakt med din din kontaktperson i god tid før oppdragsstart og hjemreise for å planlegge for reisen.

Jeg har selv lagt ut for reise, hvordan får jeg tilbake dette?

Skjemaer for utgiftsdekning og bruk av egen bil finner du på dine personlige sider. For mer informasjon om reise og refusjon henviser vi til personalhåndbok

Smittevern

Jeg har fått tilsendt helseerklæring, hva er formålet med denne?

Alle våre ansatte får tilsendt helseerklæring for å avklare behov for eventuell forhåndsundersøkelse før oppdrag. Dersom du bekrefter et eller flere av punktene vedrørende MRSA og/ Tuberkulose i helseerklæringen, ansees du å bære en risiko for smitte til sårbare pasientgrupper.

‍

Helsepersonell som potensielt er smittebærer har en plikt etter norsk lov å la seg forhånds undersøke før arbeid i helsevesenet. Dersom dette gjelder deg, må du dokumentere negative prøvesvar i din profil før du kan starte i oppdrag.

‍

Jeg har ikke mottatt prøvesvar på forhåndsundersøkelse for MRSA og/ Tuberkulose. Kan jeg starte i oppdrag?

Nei, du kan ikke starte i oppdrag før negative prøvesvar er dokumentert i din profil hos oss. Når du har mottatt dine prøvesvar må du i god tid før oppdragsstart informere din personal- og kundekonsulent. Du må samtidig laste opp prøvesvar i din profil hos oss.

Jeg har prøvesvar på forhåndsundersøkelse på et annet språk enn nordisk eller engelsk, er dette godkjent?

Nei, dokumentet må være på nordisk, engelsk eller oversatt av godkjent oversettelsesbyrå til et av disse språkene. Se tilsendt helseerklæring for informasjon.

Jeg har dokumentert forhåndsundersøkelse for MRSA og/ Tuberkulose i forbindelse med tidligere jobb eller oppdrag, må jeg ta ny forhåndsundersøkelse?

Forhåndsundersøkelser for MRSA og/ Tuberkulose må taes på nytt dersom dine svar på punktene i helseerklæringen endrer seg i løpet av ditt ansettelsesforhold hos oss.

‍

Dersom du på et tidspunkt før ansettelse i Ecura Care har tatt forhåndsundersøkelse for MRSA og/ Tuberkulose og senere har vært i risiko for smitte (dvs. at du bekrefter et av punktene i helseerklæringen),må du informere din Personal- og kundekonsulent og fremlegge negative prøvesvar før du kan starte i oppdrag.

‍

Diverse

Jeg ønsker å melde en hendelse/avvik eller varsle om kritikkverdige forhold på oppdragssted. Skal jeg registrere dette i avvikssystemet til Ecura Care?

Hendelser som skjer i arbeidstiden eller kritikkverdige forhold på arbeidsplass skal meldes og behandles i oppdragsgivers avvikssystem. Hendelser eller kritikkverdige forhold som omfatter Ecura Care skal meldes og behandles i vårt avvikssystem. Skjema for avviksregistrering og skjema for varsling (kritikkverdige forhold) finner du på vår hjemmeside. Er du i tvil om hvor du skal melde, ta kontakt med din personal- og kundekonsulent.

Jeg er blitt syk like før eller under oppdrag, hvor melder jeg om mitt fravær?

Ved sykdom tett opp mot oppdragsstart er det viktig at du informerer Ecura Care om dette umiddelbart. Ved sykdom under oppdrag er det viktig at du snarlig både melder ifra til arbeidsstedet og Ecura Care. I tillegg må du levere egenmelding/sykemelding til Ecura Care senest dagen etter sykdom. Du må ha jobbet minimum 8 uker for å benytte egenmelding ved sykdom og minimum 4 uker for å levere sykemelding. Du kan ikke ha hatt et opphold på mer enn 14 dager. Skjema for egenmelding finner du på dine personlige sider.

Når jeg er i oppdrag, hvem har arbeidsgiveransvar for meg?

Ecura Care er din hovedarbeidsgiver, og vi har dermed hovedansvaret for deg som arbeidstaker. I tillegg har oppdragsgiver et arbeidsgiveransvar når du er ute i oppdrag. Du er forpliktet til å følge de arbeids- og rapporteringsrutiner som oppdragsgiver har fastlagt. Oppdragsgiver er ansvarlig for at arbeidsforholdene på arbeidsstedet følger arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Mitt oppdrag er ferdig, og jeg ønsker å planlegge et nytt – hva gjør jeg?

For å kunne planlegge best mulig, er det viktig for oss med en god dialog med deg. Vi ber om at du informerer din personal- og kundekonsulent så snart du vet hvilken periode du kan jobbe.


Da er det viktig at du informerer om når du kan starte, hvor lenge du kan jobbe, om du har spesifikke ønsker om geografisk plassering, type jobb (sykehjem/hjemmesykepleie) osv. Det er også viktig at vi får beskjed hvis den informasjon du har gitt oss om tilgjengelig periode skulle endre seg

Peter
CEO

Peter is the founder of Nova, and passionate about helping businesses grow through Social Media.

Sarah
Social Media Strategy Director

Expert in crafting compelling brand stories on social media platforms for heightened engagement.

Team member
Claudia
Digital Marketing Analyst

Skilled in translating data into actionable insights for strategic online marketing campaigns.

Stanley
Admin

Stanley is a master at stress relief and spreading happiness throughout the office.

Team member
Eve
TikTok Specialist

Eve is the dynamo behind our TikTok campaigns, with an uncanny ability to tap into the latest trends and translate them into viral content.

Person
Kirsty
Graphic Designer

With a keen eye for aesthetics and a deep understanding of brand identity, Kirsty ensures that every piece of content communicates the essence of our clients' brands.

Team member
Nathan
Finance Director

With an expertise in financial strategy and a knack for numbers, Nathan oversees budgeting, forecasting, and financial planning.

Person
Craig
Account Manager

Craig is your go-to person for all things project-related. With a talent for organization and a commitment to excellent client service Craig ensures that every project runs smoothly.

Ecura logoStempelet som bekrefter at Ecura BPA er Kiwa-sertifisert, i tillegg til å være MSYS 004-sertifisert.
Kontakt oss
tlf: +47 22 41 17 02care@ecura no
Adresse kontor Oslo: Østensjøveien 14A, 0661 Oslo
Adresse kontor Trøndelag: Hamnegata 22, 7714 Steinkjer
Levert av Increo.no